Op weg naar de Victoria Falls in Livingstone

22 november 2015 - Choma, Zambia

Op de waranda van Sylvia's Lodge in Choma schrijf ik dit verhaal. We zijn op weg naar de vicfalls, de grootste watervallen ter wereld. 1,7 KM breed en meer dan 100 meter diep. De vraag is of er veel water zal vallen want het regenseizoen begint laat. Vandaag hebben we onderweg weer wat regen gehad. Nu op de waranda is de temperatuur aangenaam en hebben de dames zelfs een vestje aangetrokken. Het is nog maar 24 graden. Een verademing na de hitte van de laatste tijd.
We zijn vertrokken van Wanderers in Lusaka en hebben eerst de vijf laatste dozen met Solar light opgehaald die daar lagen opgeslagen. Toen naar de stad voor diesel ( €0,80 per liter ) en broodjes gekocht voor onderweg. De weg is erg goed geworden. Het enige probleem is dat er erg veel heel grote vrachtwagens rijden uit Zuid Afrika. We hebben ons laten uitleggen dat dat komt omdat goederen die per schip, via de Atlantische oceaan worden aangevoerd voor Johannesburg, goedkoper per vrachtwagen vervoerd worden als je lost in Windhoek, Namibië. Dan is het 35 uur rijden via Zambia en Zinbabwe . De boot moet immers helemaal om Zuid Afrika heen varen om er te komen. De chauffeurs die dat doen zijn anders dan de Zambiaanse chauffeurs. Die geven op hellingen, in bochten en andere onoverzichtelijke situaties, met hun lichten aan of we er langs kunnen. De Zuid Afrikanen doen niets. Dat leidt soms tot spannende situaties omdat onze auto ook anderhalve ton weegt en door de rooftop tents een beetje wiebelt. Maar het ging allemaal goed.
Onderweg hebben we ook weer lampen kunnen weggeven zoals op de foto's te zien is.
Erik had een Lodge in Choma uitgezocht en geboekt via Booking.com, maar na onderzoek op de site bleek die een maand geleden te zijn afgebrand. Normaal is deze manier van boeken niet wat we doen maar het is nog best druk overal. Toen Erik na veel bellen niets kon vinden heeft hij Booking.com geprobeerd, die dus ook niet goed geïnformeerd bleken te zijn. Toen hij de eigenaar van de afgebrande lodge belde adviseerde die deze Lodge. Die is op internet niet te vinden, maar vol vertrouwen hebben we gereserveerd.
We moesten even sms ' en als we vlak bij Choma waren. Toen we dat deden kregen we een afspraak voor de deur van het politiebureau. Uiteindelijk kwam daar een dame in een auto die ons de weg zou wijzen. Ze zag en keurig gekleed uit en reed in een V6. We waren al bang dat het een dure overnachting zou worden. Via modderige paden kwamen door een mooie poort op een groen terrein terecht bij Sylvia's Lodge. Een groot statig huis met alle comfort en gemakken. De kamers zijn prachtig en de prijs.....net als een goed backpackers hotel.☺
Straks lekker eten en slapen , nu even lezen en bloggen.
We lezen dat het in Nederland heeft gesneeuwd. Erg hè...