Lusaka Backpackers

26 november 2015 - Lusaka, Zambia

Als om 17 uur de poort openzwaait van Lusaka Bacpackers voelt het een beetje als thuiskomen. Onze reis door Zambia en Malawi zit er op. We hebben vandaag 300km afgelegd. We zijn om 10 uur vertrokken uit Choma. We hadden nog 34 lampen en 1 grote lamp met usb. We waren van plan óf weer een dorp te zoeken óf een school. Onderweg zie je heel veel scholen , maar als ze langs de weg liggen hebben ze ook vaak stroom. Na enige tijd zagen we een bord met de naam van een school en de aanduiding 5km. Die ligt dus verder van de weg. We gaan er naar toe. Het is de bekende hobbelweg en inderdaad komen we bij een school. Aan het ontbreken van aanvoerleidingen hebben we al gezien dat de school geen electra heeft, maar het ziet er keurig uit. We worden ontvangen door de headteacher en in zijn kantoortje zien we keurige roosters en schema's waarop alle resultaten te zien zijn. Ook zij er duidelijke lesroosters en een heus organigram. Het is echt beter en degelijker dan wat we eerder hebben gezien. Als we onze waardering uitspreken zeggen ze :" vindt u dat echt"? De lat lat ligt duidelijk hoog bij hen. Ook hier vertelt het hoofd dat de school 450 leerlingen heeft, dat ze uit alle omliggende dorpen komen, en dat er honger heerst in de omgeving van de school. Het is hartverscheurend en tegelijk heb je het gevoel dat al veel vaker te hebben gehoord en er niets aan te kunnen doen. We concentreren ons dus maar op ons doel. Het hoofd begrijpt wat we willen en belooft de lampen goed te zullen uitdelen. Verder is het hetzelfde dat we eerder hebben gedaan. Een foto sessie, en het tekenen van het boek van de school. Het lijkt wat routine te worden, maar we hebben het gevoel dat ook bij deze school de lampen echt goed terecht komen. We hebben emailadressen uitgewisseld en kijken nu al uit naar de foto's van de uitreiking.
We verlaten de school en gaan terug naar de hoofdweg.
Na onderweg onze gebruikelijke luch te hebben genoten komen we in Lusaka aan. We gaan meteen naar Sunny Money. Daar kopen we drie solar systemen met ieder drie lampen en schakelaars die gevoed worden door een extern solar panel. Door de uitgebreide load shedding, hebben ze ook in " onze school" Greenhill heel vaak geen licht. Morgen gaan we afscheid nemen en dat willen we bij hun achterlaten. Ook heeft Erik via een zoon van George een pc kunnen regelen voor weing geld. Die gaat ook naar Greenhill. We verheugen ons al op morgen, maar nu wordt het eten gebracht. Smakelijk !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl