Even in Lusaka

21 november 2015 - Lusaka, Zambia

Vandaag hebben we een grote afstand afgelegd. Van Petauke naar Lusaka is ruim 400 KM. De weg was prima. Grotendeels asfalt en nieuw, maar nog niet helemaal klaar. Dus af en toe omleidingen en dat zijn dan de terracotta kleurige wegen met heel veel stof. Als je gaat douchen is het water oranje.
Maar het ging voorspoedig. Om 12.30 waren we vlak bij de brug over de rivier de Luanga. Een mooie plek met uitzicht over het dal. We gingen lunchen. We hebben een koelkast in de auto en airco. Toen we uitstapten kwam de klap. Erik had een thermometer die het bevestigde: het was 42 graden ! In de weinige schaduw hebben we in recordtijd een broodje gegeten en wat gedronken. Snel weer in de auto en rijden met een handdoek naast je, want het is niet te doen.
De temperatuur in de auto daalt naar 35 graden en langzaam komen we weer bij.
Onderweg stoppen we een aantal maal om lampen uit te delen. Bijvoorbeeld aan twee kleine meisjes die langs de weg mango's verkopen. Ze schrikken en begrijpen ons niet. Achter hen zijn twee mannen het veld aan het bewerken. We praten met hen en als ze begrijpen dat het een kado is, nemen zij het aan en zijn er blij mee. Ook de mannen krijgen een lamp. Weer een aantal mensen die hopelijk meer mogelijkheden krijgen en gaan gebruiken.
Een goede doelgroep is ook , vrouwen die samen onderweg zijn. Als twee vrouwen tegen komen maken we hen ook blij met lampen.
Naarmate we Lusaka naderen wordt de lucht steeds donkerder en dreigend. Dan beginnen de bliksemflitsen. Als de eerste regendruppels vallen is er vóór ons een opstopping. Mensen kijken duidelijk in een richting en we vermoeden een ongeluk. Als we dichterbij komen staan er steeds meer auto's langs de kant en steeds meer mensen kijken in de verte naar rechts. We stoppen ook en gaan informeren. Op het terrein naast de weg blijkt een autocross bezig te zijn. Op deze plek komen de auto's vlak langs het hek. Gratis entertainment op de zaterdagmiddag. We gaan ook even kijken en het ziet leuk uit. Maar het gaat harder regenen dus naar de auto.
Het is vandaag de eerste dag dat we echte regen meemaken in drie weken. Verder naar Lusaka terwijl het stevig regent.
Vóór we naar het hotel gaan hebben we een afspraak met George. Dat is Erik's Afrikaanse vader, uit de tijd dat hij hier woonde. George is met pensioen en heeft een plot gekocht op het terrein naast Greenhill. Daar zijn de laatste jaren 7200 plots verkocht. Als je koopt ben je verplicht binnen 2 jaar te beginnen met bouwen. Dat soort terreinen, zo groot als een flink dorp staat dus vol met huizen die half af zijn maar ook met huizen die helemaal klaar zijn. Als het klaar is staat er een muur om heen. Je kunt electra en water laten aansluiten maar de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Die huizen zijn vele-jaren-plannen. Je bouwt als je geld hebt en stopt als je niks meer hebt. Is er weer geld dan ga je verder.
In de wijk is geen enkele infrastructuur. Geen straten of stoepen geen openbare verlichting. Niets. Dat komt hopelijk de komende 10 jaar. Het is dus goed dat we een 4x4 hebben want als het net heeft geregend is het een grote modderpoel.
Het huis van George is half af. Hek erom heen en electra en water. Er is al 7 jaar aan gewerkt. Hij is nu bezig met de plafonds. Het is een mooi groot huis met wel vier slaapkamers en een mooie badkamer. Zijn moeder en zijn nicht met haar zoontje wonen er ook. We tonen respect voor wat hij bereikt heeft.
George gaat een paar dozen met souvenirs voor ons opslaan terwijl wij naar de Victoria Falls gaan. Volgende week halen we dat weer op als de overige lampen zijn uitgedeeld. We blijven niet te lang want door die wijk in het donker rijden is geen optie.
We wilden weer overnachten in Lusaka Backpackers. Maar die zit vol. We gaan naar Wanderers, een dependance een paar straten verder. Netjes, groot en clean, maar niet het sfeertje van Backpackers.
Daarom gaan we daar wel eten. Heerlijke lasagne met knoflook brood. We leggen wel meteen kamers vast voor onze laatste drie dagen in Zambia. En we nemen de hier opgeslagen laatste 5 dozen lampen mee.
Nu even Chillen en morgen op weg richting Livingstone.