Vakantie in Mayoka Village, deel 2

17 november 2015 - Nkhata Bay, Malawi

Het is inmiddels 19 uur. We zitten in het restaurant/ bar en hebben een cocktail. Tot zover prima. Het is absoluut windstil. Boven de 30 graden. En we hebben een handdoek meegenomen naar beneden, want je blijft zweten. Nog een uurtje volhouden, dan wordt de temperatuur beter.
Vandaag hebben we niet te laat ontbeten. Erik heeft geïnformeerd en uitgevonden dat als we halvewege de weg naar Mzuzu een pad naar rechts nemen, we al snel in dunbevolkt gebied komen , waar ook echt geen elektriciteit is. Volgens satelliet foto's zullen we daar wat scholen vinden. Het is een leuk stuk off-road rijden.
we hebben bedacht dat we het vandaag anders gaan aanpakken. We gaan scholen zoeken om te helpen bij de distributie van de lampen.
Eerst moet de auto worden opgeruimd. Van gisteren ligt er nog heel veel verpakkingsmateriaal. We pakken lampen die we langs de weg weggeven namelijk uit. Dat maakt ze minder intressant om door te verkopen. Als je arm bent en een lamp kado krijgt, blijft het moeilijk om , langetermijn te denken.
We gaan op weg en vinden al snel de juiste afslag. Navigeren moet met google maps, maar gelukkig heef Erik nog steeds internet op zijn telefoon, met een Malawi's nummer. Dat deelt hij via wifi met ons vieren.
Na een half uur vinden we de eerste school. Echt een grote school met veel gebouwen. We hebben al besloten eerst door te rijden naar onze laatste stop op deze route. We moeten dezelfde weg terug, dus als je bij de eerste al wat uitdeelt, dan wordt het lastig om daar later nog eens lamgs te rijden. De tweede school die we vele kilometers verder zien is een basisschool en we besluiten meteen dat die in aanmerking komt. Maar eerst nog wat verder rijden. Dat wordt nog eens 20 km over dirtroads.
Dan zien we weer een school en we rijden meteen de oprit op.
De rolverdeling is : Toon, als oudere man doet het woord en praat met de leiding. Rianne maakt foto's. Angelique deelt snoep en/of knuffelbeesten uit en Erik doet de logistiek. De eerste die ik zie is een man en ik ga naar hem toe. De Malawiaanse begroeting:" Hello how are you"?, " I am fine , how are you"? Ik vraag hem of ik het schoolhoofd kan spreken. Hij wijst vaag naar een andere man, die iets verderop zit. Daar herhaalt zich hetzelfde ritueel. Die man zeg dat hij de " deputy leader" is. Weer vraag ik naar de school leider. Hij wijst naar links en zegt " Ze komt er aan" ! De schoolleider is een vrouw !! Dat doet een beetje zeer bij de heren. Zij is erg aardig, rustig en luistert aandachtig. Ik leg haar uit wat ons idee is en vraag haar of dat klopt. Zij bevestigt dat .Ze zegt ook dat de school avondklassen heeft en dringend behoefte aan lampen. We komen als een geschenk uit de hemel. Ze begrijpt heel goed dat de lampen moeten worden verdeeld zodat ze bij zoveel mogelijk gezinnen komen waar kinderen huiswerk moeten maken. Ze wil de grotere lampen graag gebruiken voor de avond lessen. We hebben ook pennen en potloden en schriften. Ze zijn er erg blij mee.
we organiseren een foto sessie en Rianne kan zich helemaal uitleven. Ik moet mee om het gastenboek van de school te tekenen. Ik zie dat er al 9 maanden niemand is geweest. Ik voel echt bewondering voor deze mensen die hier een school runnen met nauwelijks middelen en 475 leerlingen!
we wisselen gegevens uit en nemen afscheid. Dit is precies gegaan zoals we hadden bedacht en we zijn er van overtuigd dat het goed is.
we gaan terug over de weg die we gekomen zijn en vinden na enige tijd de basis school.
we rijden weer de oprit in en zien een groep van zo' n 30 kinderen. Een man begroet ons en als ik naar de school leider vraag, wijst hij in de verte en gaat hard lopen. Ik denk dat hij hem gaat halen. Het duurt enige tijd en Angelique begint met het uitdelen van snoep. Binnen de korste keren lopen alle kinderen met een lollie. Erik vraagt een meisje of ze met hem op de foto wil. Na lang uitleggen durft ze met hem op de foto. Echt leuk.
Dan komt de , mannelijke, schoolleider. Ik leg hem ons verhaal uit en zijn mond valt open van verbazing. " Hoe wisten jullie dat wij lampen nodig hebben" ?
" We willen studielessen in de avond gaan geven en we hebben maar drie lampen". Weer een schot in de roos. Hij gaat de lampen zeker goed verdelen.
Hij begrijpt ook dat wij wat foto's willen voor de sponsors en voor we het weten heeft hij alle kinderen opgesteld met een lamp in hun hand.
Rianne knipt het ene mooie plaatje na het andere.
ook hier moet ik het gastenboek tekenen en zie ik dat hier echt nooit iemand komt.
op het kantoortje zie ik een schamele verzameling boeken. We hebben nog pennen en schriften en ook hier laten we die achter in de overtuiging dat het goed van pas komt.
We nemen afscheid, en worden uitbundig uitgezwaaid. Dan nemen we de weg terug naar ons huisje in Mayoka .
Het is inmiddels 20 uur. De temperatuur is misschien 1 graad gedaald en soms lijkt het of het een beetje gaat waaien.
We bebben lekker gegeten. Vanavond was het curryavond. Dat hebben Erik en Rianne gegeten. Angelique nam iets vegetarisch en ik een Mayoka Burger. Heerlijk!
We blijven hier nog wat chillen en dan naar boven om te lezen en als de temperatuur daalt misschien wel te slapen.
Ze draaien muziek van The Doors. Leve de hippietijd . Mayoka is top. :-)

1. Ewald van Kouwen:
    18 november 2015
    Gaaf om te lezen dat de lampen goed terecht komen!!!! Bewondering voor jullie inzet